De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Re: Eigenschappen van bewerkingen

In de meeste handboeken begint men het bewijs met te veronderstellen dat p/q niet meer vereenvoudigd kan worden. Dit begrijp ik niet goed. Als p en q allebei even zijn (bijvoorbeeld p 4 en q 8), heb je toch ook een breuk of rationaal getal, namelijk 4/8. Kan u uitleggen waarom het belangrijk is om bij het begin van het bewijs te vermelden dat p/q een onvereenvoudigbare breuk moet zijn? Bedankt!

Antwoord

De 'vlieger' aan het eind '...nu hebben we gevonden dat zowel p als q even zijn, en dus dat je beide kunt delen door 2. Dit is echter in strijd met de aanname dat de breuk p/q niet verder vereenvoudigd kan worden...' zou dan niet opgaan.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Rekenen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024